‘N SPIES OF ‘N DOLK?

Met ‘n eerste oogopslag het ek gedog ek kyk na ‘n plakkaat van ‘n nuwe Cowboy-fliek. Maar toe besef ek daai wapen sit nie op die heup nie.

Goed, ek weet my rekenaar was op batterykrag en die skerm was nie baie helder nie. Die houding van die cowboy het my egter baie herinner aan ‘n ander bekende plakkaat, maar die ou op dáárdie plakkaat was nie ‘n cowboy nie. Sover ek kan onthou het hy nie ‘n holster gedra nie.

Hy was die magtige Rus, Lenin. Nee, dink ek by myself, hier’s ‘n slang in die gras. Laat ek eerder my bril kry.

Met my bifocals gekalibreer en die rekenaar ingeprop, word die prent in al sy glorie vir my op die skerm ge-flash. My oë begin my nie parte speel nie. Die naakte waarheid tref my vol in die gesig.

Onse Prez Jakob, regop staan hy daar, baadjiepante punt in die wind. Dis toe nie John Wayne met ‘n rewolwer nie. Dis eerder ‘n W of M d (nee, nee! Nie ‘n Weapon of Mass Destruction nie) maar eerder Wonder of Malema dalk… So dink ek toe aanvanklik. Kon Malema dit dalk uit wraak gedoen het? Ek is dadelik opgewen. Dis juis die wortel van alle kwaad: Mense het nie meer respek vir hulle leiers nie. Kyk nou hoe word die draak gesteek met die president van Suid-Afrika. Ja nee, o vet, die knuppel is behoorlik tussen die hoenders ingegooi.


Maar hy’s darem in goeie geselskap, troos ek myself. Kyk nou maar daai skildery van Dan Lacy wat hy van President Obama gemaak het waar hy op een van daardie eenhoringperde ry. Margaret Sutherland het meer as net wenkbroue laat lig met haar skildery van Kanada se Eerste Minister, Stephen Harper – Emperor Haute Couture. ‘n Spitsvondige skildery van ‘n naakte George Bush op die bed, waar hy deur Dick Cheney (ja, ek weet – dis nie ek wat die naam gekies het nie) bedien word, het ook die mense net hulle koppe laat skud.

Maar alle grappies nou op ‘n stok. (Skuus, stokkie.)

Wat wou die skilder werklik met hierdie skildery bereik? In ‘n land soos Suid-Afrika met sy brose  menseverhoudinge sou mens mos eerder iets wou doen om die ou nasie nader aan mekaar te bring, of hoe? Hoekom nog verder skeuring bring? Ek is nie ‘n aanhanger van Zuma nie, inteendeel, maar glo dat daar beter metodes is om ‘n stelling te maak as om vulgariteit in te span.

Talle gewone swartmense – en soos Barend la Grange bewys het, ook blankes – het aanstoot geneem. Daar is gesê dat die skildery onsensitiwiteit vir die Afrika-kultuur demonstreer en ‘n gebrek aan begrip vir gevoelens van mense wat onder apartheid en kolonialisme verneder is.

Zuma is geen engeltjie nie. Hy word gekritiseer vir sy besluiteloosheid as leier terwyl sy “kleurvolle” persoonlike lewe die onderwerp van talle gesprekke is. Sy vier vroue en 20 kinders, sy vigs-uitsprake en die aanklagte van verkragting teen hom wat laat vaar is, maak hom die teiken van bespotting. Die wyse waarop die ANC met boelie-taktiek gereageer het op die publisiteit wat die skildery ontvang het, maak mens ook onrustig. Dit het duidelik na vore gekom dat kritiek net nie geduld sal word nie.

I think The Spear was a godsend for the ANC because for a few days we were not focusing on its failures and weaknesses, so it was allowed to engage in an exercise in displacement by focusing the attention of its members on the president’s dignity, het Aubrey Matshiqi van die Helen Suzman- stigting gesê.

Met die naderende verkiesing het ondersteuners van die President egter nou laer om hul leier getrek en kan Zuma groot voordeel trek uit The Spear deurdat hy nou as die slagoffer voorgehou word.

Desmond Tutu het in 2008 gesê:

One of the sayings in our country is Ubuntu – the essence of being human. Ubuntu speaks particularly about the fact that you can’t exist as a human being in isolation. It speaks about our interconnectedness. You can’t be human all by yourself, and when you have this quality – Ubuntu – you are known for your generosity. We think of ourselves far too frequently as just individuals, separated from one another, whereas you are connected and what you do affects the whole world. When you do well, it spreads out; it is for the whole of humanity.

Of jy dan nou ’n kunstenaar of ’n skrywer is, moenie jou talent gebruik om te beledig nie. Geniet die vryheid van uitdrukking, maar hou by die konsep van ubuntu

Ek stem saam met Paul Mashatile, minister van kuns en kuktuur (baie raar, want ek stem nie dikwels met ‘n ANC-woordvoerder saam nie). Hy het gesê:

Ons as regering is nie gekant teen kreatiwiteit nie. Dit is nie ons bedoeling om enigiemand te sensor nie. Kunstenaars moet hul werk doen en kreatief wees, maar dit moet in die raamwerk van respek vir ander gebeur.

Nie noodwendig respek vir Zuma nie, maar respek vir gevoelens, vir mekaar, vir ons land. En sy presidensiële amp.

Respek en waardes. Is dit besig om te verdwyn?

Leave a Reply

